Power Boost!

 
Blåbär & choklad havremuffins
Lite lyxigare frukost 😉

Så då ska man plugga livsmedelskunskap om fiskar. Nja…inte så intressant för min del. Längtar tills tvåan då jag får plugga om sådant som är passande för yrket!
Eftersom att jag hade så tråkigt så fick jag ett ryck att baka något lite snabbt så det blev dessa underbara mättande muffins!
Krispig utsida och kompakt lite mjuk seg i mitten som går bra att plasta in och ta med till skolan/jobbet!
YUM~ 

 
Antal: ca. 6-8 st
Nödvändigt material: Muffinsplåt, muffinsformar, muffinsjärn. 
 
Ingredienser:
1 mogen banan (mosad)
1 msk kakao
1.5 dl osötat sojamjölk (sötat är också god om man föredrar mer “dessert muffins”. 
2 dl Fiber havregryn 
1/2 tsk bakpulver
1 dl blåbär (Prova med hallon! (Hallon & choklad = dröm). 
Kokosflingor för topping (Rostade ännu bättre!)
 
Alternativ – Äpple & Kanel muffins!
1 mogen banan (mosad)
2 tsk kanel 
1.5 dl oatly sötad havremjölk
2 dl Fiber havregryn
1/2 tsk bakpulver
1 dl skalad hackad äpple
Toppa med kanel
 
 
Gör såhär: 
1. Mosa bananen med en gaffel och tillsätt sedan kakao/kanel och sist soja/havremjölken.
2. Häll i fiber havre, bakpulver, salt och rör ihop till en hyfsat tjock smet. 
3. Tillsätt blåbär/äpple och annat alternativ. (Torkade bär, nötter).
4. Fyll muffinsjärnet till 2/3 och toppa med rostade kokosflingor/kanel!
5. Gräddningen varierar då muffinsjärn bara har en temp. allt från 5-10 min så håll koll!
Ugn: 200 C mitt i ugnen i ca. 10-15 min. 
 
(De är klara när de inte är kladdiga på toppen och botten fått fin färg!).
 
 
Note: 
  • Sötat växtbaserad mjölk för de sötsugna!
  • Ät som de är eller servera som en dessert med vispad grädde på toppen och färska bär!
  • Enkelt recept som går att experimentera med!

Leave a comment